Absolwenci i absolwentki JiS wiedzą „jak działać słowami”. Oznacza to, że:
- będą posiadali/ły wszechstronną wiedzę teoretyczną, metodologiczną i praktyczną w zakresie komunikacji językowej i społecznej
- będą potrafili/ły zdobywać, selekcjonować i interpretować informacje
- będą potrafili/ły skutecznie porozumiewać się w kontekstach interpersonalnych, publicznych oraz instytucjonalnych – także w sytuacjach międzykulturowych
W szczególności, absolwentki i absolwenci kierunku JiS potrafią:
- łączyć dwie perspektywy badawcze: socjologiczną i lingwistyczną
- zdobywać, selekcjonować, przetwarzać, analizować i interpretować dane oraz informacje
- planować i realizować (indywidualne i zespołowe) projekty badawcze z zakresu analizy komunikacji i dyskursów społecznych przy użyciu metodologii wypracowanej przez socjologię i lingwistykę (jakościowa i ilościowa analiza treści przy użyciu programu Atlas.it; badania etnograficzne; deliberacje i sondaż deliberatywny; badania korpusowe; analiza konwersacyjna, analiza lingwistyczna i retoryczna)
- analizować dyskursy publiczne dotyczące tematów poruszanych w Polsce oraz w wybranych
regionach Europy i świata - krytycznie analizować dyskursy specjalistyczne (z zakresu prawa, gospodarki, kultury, reklamy, marketingu, PR)
- analizować dyskurs wizualny oraz komunikacyjne aspekty przestrzeni publicznej
- przekładać teksty specjalistyczne (np. z zakresu prawa, gospodarki, kultury) na język potoczny
- opisywać relacje pomiędzy tekstem a obrazem
- krytycznie analizować dyskursy instytucji publicznych i organizacji społecznych
- identyfikować specyfikę przekazu w zależności od wykorzystywanego medium
- krytycznie analizować debaty publiczne (np. polityczne i publicystyczne), między innymi pod kątem wykorzystywanych w nich strategii perswazyjnych i manipulacyjnych
- diagnozować problemy komunikacyjne i społeczne na potrzeby badań rynkowych, marketingu oraz PR
- analizować dyskursy, których funkcją jest kreowanie lub neutralizacja konfliktów
- skutecznie porozumiewać się w kontekstach interpersonalnych, publicznych, międzykulturowych
oraz instytucjonalnych.