Studia na kierunku Język i społeczeństwo zapewniają interdyscyplinarne spojrzenie na zagadnienia dotyczące komunikacji i różnorodnych dyskursów społecznych. Pozwalają one zdobyć:
- wiedzę teoretyczną z obszaru socjologii oraz lingwistyki (moduł I: Społeczne i językowe konteksty komunikacji);
- umiejętność posługiwania się narzędziami metodologicznymi, wypracowanymi przez socjologów/socjolożki i lingwistów/lingwistki w dziedzinie badań nad dyskursem i komunikacją (moduł II: Warsztaty z metod badań nad dyskursem);
- umiejętności praktyczne, przydatne w kontekstach zawodowych i społecznych (moduł III: Praktyki komunikacyjne w wybranych obszarach życia społecznego).
Należy podkreślić praktyczny wymiar większości zajęć. Program przewiduje: warsztaty z metodologii (moduł II) oraz ćwiczenia z obszaru istotnych społecznie praktyk komunikacyjnych (moduł III). Dodatkowo, Zespołowy projekt badawczy to kurs, którego celem jest między innymi rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
UWAGA:
Program obowiązuje od roku akademickiego 2021/2022.
I rok
Lp. | Nazwa przedmiotu * | Forma zajęć | Liczba godzin | Liczba godzin tygodniowo | Forma zaliczenia | Punktacja ECTS | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OGÓŁEM: | 330 | 300 | 22 | 20 | 31 | 29 | ||||
1. | Modele analizy dyskursu (cz. 1) | W | 30 | - | 2 | - | E | - | 3 | - |
2. | Style – gatunki – konteksty | W | 30 | - | 2 | - | E | - | 3 | - |
3. | Dyskursy kulturowe i przemoc symboliczna | W | 30 | - | 2 | - | E | - | 3 | - |
4. | Nowe media a komunikacja | W | 30 | - | 2 | - | E | - | 3 | - |
5. | Analiza konwersacyjna | ĆW | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 3 | - |
6. | Jakościowa i ilościowa analiza treści | ĆW | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 3 | - |
7. | Badania etnograficzne | ĆW | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 3 | - |
8. | Warsztaty z analizy dyskursu wizualnego (cz. 1) | War | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 3 | - |
9. | Analiza retoryczna i lingwistyczna | ĆW | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 2 | - |
10. | Władza-manipulacja-komunikacja | W | 30 | - | 2 | - | E | - | 3 | - |
11. | Do wyboru: Przedmioty niezwiązane z kierunkiem studiów (ogólnouniwersyteckie) | 30 | - | 2 | - | ZS | 2 | - | ||
12. | Modele analizy dyskursu (cz. 2) | W | - | 30 | - | 2 | - | E | - | 3 |
13. | Konflikt-dyskryminacja-mowa nienawiści | K | - | 30 | - | 2 | - | E | - | 3 |
14. | Tożsamość i budowanie więzi społecznych (cz. 1) | W | - | 30 | - | 2 | - | E | - | 3 |
15. | Dialog społeczny i międzykulturowy | K | - | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 2 |
16. | Badania korpusowe | ĆW | - | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 2 |
18. | Deliberacje i sondaż deliberatywny | ĆW | - | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 3 |
19. | Warsztaty z analizy dyskursu wizualnego (cz. 2) | War | - | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 3 |
20. | Do wyboru: Zespołowy projekt badawczy (do wyboru jeden spośród dwóch obszarów tematycznych) | ĆW | - | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 2 |
21. | Do wyboru: Przedmioty niezwiązane z kierunkiem studiów (ogólnouniwersyteckie) | - | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 2 | |
23. | Do wyboru: Seminarium magisterskie | SEM | - | 30 | - | 2 | - | ZAL | - | 6 |
semestr | zimowy | letni | zimowy | letni | zimowy | letni | zimowy | letni |
II rok
Lp. | Nazwa przedmiotu * | Forma zajęć | Liczba godzin | Liczba godzin tygodniowo | Forma zaliczenia | Punktacja ECTS | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OGÓŁEM: | 210 | 210 | 14 | 14 | 30 | 30 | ||||
semestr | zimowy | letni | zimowy | letni | zimowy | letni | zimowy | letni | ||
1. | Tożsamość i budowanie więzi społecznych (cz. 2) | W | 30 | - | 2 | - | E | - | 3 | - |
2. | Analiza dyskursu publicznego: o tym się mówi w Polsce (cz. 1) | K | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 3 | - |
3. | Socjolingwistyka i dyskurs | ĆW | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 4 | - |
4. | Analiza dyskursu specjalistycznego (perspektywa socjologiczna) | K | 30 | - | 2 | - | E | - | 4 | - |
6. | Do wyboru Fakultet socjologiczny | K | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 3 | - |
7. | Do wyboru Fakultet lingwistyczny w języku obcym (zajęcia do wyboru z listy zajęć dla studentów ILS, zajęcia w języku obcym) | K | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 4 | - |
9. | Do wyboru: Seminarium magisterskie i pisanie pracy | SEM | 30 | - | 2 | - | zal wpisywane w II sem | - | 9 | - |
10. | Analiza dyskursu publicznego: o tym się mówi na świecie (zajęcia w języku obcym) | ĆW | - | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 4 |
11. | Analiza dyskursu publicznego: o tym się mówi w Polsce (cz. 2) | K | - | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 3 |
Analiza dyskursu specjalistycznego (perspektywa lingwistyczna) | K | - | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 4 | |
12. | Do wyboru Fakultet socjologiczny | K | - | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 3 |
13. | Do wyboru Fakultet lingwistyczny w języku obcym (zajęcia do wyboru z listy zajęć dla studentów ILS) | K | - | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 4 |
Do wyboru Przedmioty niezwiązane z kierunkiem studiów (ogólnouniwersyteckie) | - | 30 | - | 2 | - | ZS | - | 2 | ||
14. | Do wyboru: Seminarium magisterskie i pisanie pracy magisterskiej | SEM | - | 30 | - | 2 | - | zal | - | 10 |