Kompetencje absolwentów

Absolwenci JiS będą wiedzieli „jak działać słowami”. Oznacza to, że:

  • będą posiadali wszechstronną wiedzę teoretyczną, metodologiczną i praktyczną w zakresie komunikacji językowej i społecznej
  • będą potrafili zdobywać, selekcjonować i interpretować informacje
  • będą potrafili skutecznie porozumiewać się w kontekstach interpersonalnych, publicznych oraz instytucjonalnych – także w sytuacjach międzykulturowych

W szczególności, absolwenci kierunku JiS będą potrafili:

  • łączyć dwie perspektywy badawcze: socjologiczną i lingwistyczną
  • zdobywać, selekcjonować, przetwarzać, analizować i interpretować dane oraz informacje
  • planować i realizować (indywidualne i zespołowe) projekty badawcze z zakresu analizy komunikacji i dyskursów społecznych przy użyciu metodologii wypracowanej przez socjologię i lingwistykę (jakościowa i ilościowa analiza treści; badania etnograficzne; deliberacje i sondaż deliberatywny; badania korpusowe; analiza konwersacyjna, lingwistyczna i retoryczna)
  • analizować dyskursy publiczne dotyczące tematów poruszanych w Polsce oraz w wybranych
    regionach Europy i świata
  • krytycznie analizować dyskursy specjalistyczne (z zakresu prawa, gospodarki, kultury, reklamy, marketingu, PR)
  • analizować dyskurs wizualny oraz komunikacyjne aspekty przestrzeni publicznej i designu
  • przekładać teksty specjalistyczne (np. z zakresu prawa, gospodarki, kultury) na język potoczny
  • opisywać relacje pomiędzy tekstem a obrazem
  • krytycznie analizować dyskursy instytucji publicznych i organizacji społecznych
  • identyfikować specyfikę przekazu w zależności od wykorzystywanego medium
  • krytycznie analizować debaty publiczne (np. polityczne i publicystyczne), między innymi pod kątem wykorzystywanych w nich strategii perswazyjnych i manipulacyjnych
  • diagnozować problemy komunikacyjne i społeczne na potrzeby badań rynkowych, marketingu oraz PR
  • analizować dyskursy, których funkcją jest kreowanie lub neutralizacja konfliktów
  • skutecznie porozumiewać się w kontekstach interpersonalnych, publicznych, międzykulturowych
    oraz instytucjonalnych