Agata Nowotny
Zajęcia prowadzone w ramach JiS:
Warsztaty z analizy dyskursu wizualnego, część II – warsztaty I rok, II semestr (rok akad. 2016/2017)
Kontakt:
Kariera naukowa:
2007 – magisterium, Instytut Socjologii UW
Pisze doktorat o współczesnym projektowaniu w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Zainteresowania naukowe:
- socjologia jakościowa
- socjologia dizajnu/projektowania
- antropologia kultury materialnej
- antropologia nowych technologii
- teoria i krytyka dizajnu
- design thinking/myślenie projektowe
- badanie i analiza trendów społeczno-kulturowych
Doświadczenia zawodowe:
- 2011-2014 – kierownik katedry socjologii School of Form (SWPS, Poznań),
specjalizacja „design research” (badania w projektowaniu) - od 2012 – stała współpraca z Wydziałem Wzornictwa ASP w Warszawie (wykłady gościnne)
- od 2012 – dyrektor programowa i współzałożycielka NIEwidzialny DIZAJN – pierwszej interdyscyplinarnej konferencji o projektowaniu w Polsce
- 2008-10 – redaktor prowadząca kwartalnik kulturoznawczy „Kultura Popularna”
- założycielka i prezeska fundacji Instytut Działań Projektowych (IDEPE)
-
2015-16 – redaktor naczelna magazynu Futu
-
od listopada 2016 roku prowadzi czytelnię IDEPE gromadzącą interdyscyplinarne publikacje o projektowaniu.
Najważniejsze publikacje:
- „Polska jaka jest, każdy widzi. O przedstawieniach Polski, Polaków i polskości w polskiej prasie” (2013) wraz z Agnieszką Strzemińską i Piotrem Bekasem (w:) Gabinet luster. O kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym, Anna Giza (red.), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
- „W ruchu” (2014). (w): FUTU grudzień 2014
- Pomysły do zrobienia Praca zbiorowa (2014), Towarzystwo Inicjatyw Twórczych Ę
- „Youth and Media New Media and Cultural Participation” (2013). Warsaw Studies in Culture and Society. Vol. 3 (red.) Jacek Wasilewski. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien
- „Polska jaka jest, każdy widzi. O przedstawieniach Polski, Polaków i polskości w polskiej prasie” (2013) wraz z Agnieszką Strzemińską i Piotrem Bekasem (w:) Gabinet luster. O kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym, Anna Giza (red.), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
- „Nauka (z) patrzenia. Seminarium wizualne – instrukcja obsługi” (2013), Towarzystwo Inicjatyw Twórczych Ę
- „Błąd zrównowarzony” (2013) (w:) Błądzić jest rzeczą. Katalog do wystawy pod tym samym tytułem, (red.) Białołusz, K., Theiss, A.
- „Gra w otwarte projekty. Dizajn i innowacje w dobie otwartych licencji” (2012) (w:) My dzieci sieci. Wokół manifestu, Wydawnictwo Nowoczesna Polska
- „Miejsce trzecie” (2012) (w:) Po co nam centra kultury? (red.) Marcinkiewicz, O., Kondrasiuk, G. Wydawnictwo Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy
- „Nieoczywista oczywistość przystanków” (2012) (w:) Rawluk, M. Przystanki polskie. Element infrastruktury punktowej systemu transportu. Wydawnictwo Fundacja Bęc-Zmiana
- „Fokusy wśród Triobrandczyków” (2011) (w:) 2+3D, nr. 39 (II/2011)
- „Lata 90: Plastik – prawdziwa sztuczność” (2011) (w:) Dwutygodnik, nr 58, 06/2011
- „Projektowanie (z) błędem” (2011) (w:) Dwutygodnik, nr 56, 05/2011
- Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze (2010) wraz z: Filiciak, M., Danielewicz, M. Halawa M., Mazurek, P.
- „Symboliczny wymiar europeizacji w przestrzeni małych miast na pograniczach” (2010) (w:) Wyciskanie Brukselki. O europeizacji społeczności lokalnych na pograniczach, Kurczewska J., Bojar H. (red.), Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa
- „Estetyka jako nowa etyka” (2010) (w:) Dwutygodnik, nr 29, 05/2010
- „Po co zieleń w mieście?” (2010) wraz z Agnieszką Strzemińską (w:) Intertekst
- „Modernologizacje” (2010) wraz z Anną Theiss (w:) Intertekst
- ZOOM na domy kultury. Laboratorium zmiany (2010), Towarzystwo Inicjatyw Twórczych Ę,
- „Muzea do muzeum” (2005) wraz z Mateuszem Halawą (w:) Kultura Popularna 3 (13) 2005